Blogg

Midsommarafton

Nu kommer midsommar, en härlig glad högtid och då behöver vi som har mål med vår hälsa och vill leva en hälsosammare livstil tänka till.

Så hur gör vi rent praktiskt med maten, det kommer ju bli mycket att välja på och vad ska man välja?

Börja med mindsetet att bara för att det är midsommar behöver man inte äta mycket mer än man behöver, man kan även göra bättre val från midsommarbordet . För mig är midsommar som alla andra dagar , jag går inte helt wild and crazy utan väljer det jag vet jag tycker om och mår bäst av och väljer med måtta.

Och då vi ofta har barn med oss kring midsommar så utgår jag ifrån att man även håller nere alkohol intaget.

Ät massor av grönsaker om det finns, och njut av jordgubbar till förrätt, huvudrätt och efterrätt :-)Sa jag njut av jordgubbar det tål att upprepas, tror bestämt att vi inte kan äta för många av dem 😉

Ät potatisen ,ännu bättre om den svalnat då återskapas en del av den resistenta stärkelsen som just är bra i potatisen och för vår tarmar. Ta gräddfil och gräslök med överdriv inte en matsked kommer vara lika god som en deciliter .

Ät av äggen, laxen, och finns det räkor njut av dem, bra protein mättar bra och länge.

Sillen går i skala desto klarare spad desto bättre, så ät isfall lite mer av den i klart spad och lite mindre av den i lite geggigare såser.

Och tårta ja ta en liten bit och njut ,den kommer som jag sagt innan och kommer upprepa tusen ggr om smaka lika gott som en stor bit, men en liten är i sammanhanget bättre!

Om det är du som bjuder till bords så har du verkligen möjlighet att påverka innehållet på bordet, det betyder inte att du ska förvägra dem som vill äta av allt det du inte väljer ,  utan du har möjligheten att lägga till många bra val för dig och dem som kan inspireras.

Du kan göra en somrig sallad, full av vackra färger te x, och toppa med goda nötter.

Ha en fruktsallad som ett bättre alternativ till tårtan.

Ha grönsaks stavar  och naturella nötter som alternativ till chips och godis, varför inte serrano lindad melon.

Och ta en gång av maten välj med omsorg och NJUT av det du valt att äta.

 

Varför inte starta dagen med att träna något, eller gå en lång runda med hunden eller själv. Och sitt inte när det dansas kring stången upp och sväng om rör på dig njut av smågrodorna och alla andra danser, för att rörelse det mår vi bra av.

 

Önskar er en underbar midsommar med god mat och massa dans , med bra val för din hälsa !

-Sov ät träna älska lev-

 

 

 

 

 

Kommentera

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *